salam

Salam Sejahtera Buat Semua Pembaca

Thursday, 31 March 2011

pabila aku berkira

ini adalah berdasarkan apa yang aku tulis dalam tajuk bengang itu hari...

memang aku tak abis lagi bengang aku ni kalau di ikutkan hati ni.. sbb pak cik terbaek tu masih buat 'dono' lagi... al maklumlah org sibuk..

pikirlah sendiri..

aku bayar kereta RM410.00
bil letrik RM20.00 (kebiasaannya)
bil air RM10.00 (juga kebiasaannya)
bil telefon RM60.00 (pun kebiasaanya)
bil astro RM40.00 (ini bukan nilai yang sebenarnya, sebetulnya ia adalah lebih tinggi)
bil broadband RM50.00(ini pun nilainyer lebih rendah dari yang sebenar)
susu anak (andaikan 2 tin di rumah dan 2 tin lagi di rumah pengasuh)
1 tin = RM37.00 x 4 tin = RM 148.00
pampers (andaikan 2 pack di rumah dan 2 lagi di rmh pengasuh)
1 pack = RM34.00 x 4 pack = RM 136.00
upah pengasuh = RM200.00

ini hanya perbelanjaan tetap yang mesti ada setiap bulan.. ini pun dah RM1074.00.
belum masuk minyak kereta g KL hantar budak Balik kg, renew passport..

bila aku kira... cuma korang kira plak...
kita buat contoh!!!
jarak perjalanan dari chini ke LCCT adalah lbih kurang 344 km
kos minyak = RM 70.00
tol=RM10.00
parking=RM5.00 x parking kena saman, p.trafik dah byk skrg kat LCCT
semuanya dah pun RM85.00 belum masuk makan (kalau aku sorg xpe lah ni bdk2 indon bangla tu kena suap gak)... kalau sekali pergi jer dah RM85.00.. kalau 2 kali sebulan RM170.00.. blm masuk makan dan tempat tinggal... andaikan makan RM20.00 dan tempat tinggal RM120.00, kos kasar 1 trip adalah RM85+RM20+RM120=RM 225.00. kalau 2 kali????

jika anda seorang pengguna kereta yang berpengetahuan kereta perlu diservis mengikut KM jadi dalam kes aku ni dah tentu2lah aku kena servis.. kos biasa sevis kereta aku ialah RM80.00-120.00.. kalau dipuratakan ia berjumlah RM100.00
jadi perbelanjaan bulanan aku ialah sebanyak RM1074.00+RM225.00+RM100.00=RM 1399.00

ini semua blm campur duit dapur dan duit minyk perjalanan harian berserta dengan duit kiriman ibubapa...
cuba kira berapa lah agak2ner...dan dari mana aku perlu mencarinyer??
kalau keperluan harian boleh lah guna duit isteri...takkan g urusan kerjapun nak mintak duit bini..muka nak letak kat mana???? malu lah...

kos yang korang tgk diatas telah pun melebihi gaji aku sebulan itulah sebabnya aku buat claim...ia hanya utk menampung kos2 perjalanan aku utk menguruskan hal2 kerja yang diluar projek.. bayangkan jika berlaku sebarang kejadian yang tidak diduga.. kereta rosak...tayar bocor ini semua memerlukan kos tambahan... jika anda seorang bos.. fahamilah... kos2 yang tertera di atas adalah mungkin tidak sampai separuh dari gaji anda tak termasuk elaun2 yang anda dapat...

No comments:

Post a Comment